איך למכור בית מהר
בעידן שבו הצרכנים משלמים עבור נוחות, יותר משרדי תיווך נדל"ן רואים את הערך של הקמת משרד מסוג one-stop shop שמספק מענה מלא לצרכי הלקוח במקום אחד. זאת כדי לספק שירות תיווך במקביל לייעוץ כלכלי, ייעוץ משכנתא, סוכני ביטוח, שמאים, שיפוצניקים והכל על מנת לספק מעטפת מלא לקונה או למוכר נכס.מוכרים של נכס פעמים רבות רוצים למכור נכס במחיר טוב ובמהירות. כך הם לא יצטרכו להתעסק זמן רב בשיווק הצגת הבית, ניהול משא ומתן שוב ושוב עם קונים פוטנציאליים, ובזבוז של זמן בקנייה של נכס חלופי. יחד עם זאת, חשוב למוכרים לשמור על ערך הבית שלהם ולא להפסיד כסף במכירה. כלומר, למכור במחיר טוב, שמשקף את ערך הבית שלהם.
אז איך אפשר למכור מהר את הבית?
השלב הראשון שכדאי לבצע לפני המכירה הוא ביצוע ניתוח שוק. ניתוח שוק של נכס מאפשר להבין מה ערכו של הבית בסביבת המחירים באותה נקודת זמן. המחיר של הבית צריך לשקף את מצבו, את היכולת שלנו למקסם את ערך הבית לפני המכירה, לשקלל פרמטרים שמעלים את ערך הנכס או מפחיתים את ערך הנכס, ולהיות הגיוני וסביר. כמו כן המחיר ייגזר מהעסקאות האחרונות באזור, מהשכירות שניתן לקבל על הנכס, מהחלופות הקיימות היום בשוק.
לאחר שביצענו את השלב הראשוני שבו החלטנו איזה מחיר משקף את ערך הבית, כדאי להכין את הבית למכירה. הכנה של הבית למכירה עוזרת לנו לשפר את נראות הבית במינימום עלות, כך שקונים פוטנציאליים ירגישו שהם נכנסו לבית מושקע, מואר, נעים. ההכנה יכולה לכלול הלבשת הבית כגון ריענון של כריות ופריטי נוי מודרניים תוך זניחת פריטים שאינם מודרניים או אינם ממקסמים את נראות הבית, ויכולה להיות פשוטה יותר ולכלול פינוי של חפצים מיותרים, ווידאו כי כל חללי הבית מוארים ונקיים, החלפת שקעי חשמל שבורים וכו'.
לאחר ביצוע השלב השני כדאי לקבוע מהו המחיר בו נרצה למכור. כדאי לקחת בחשבון את ערך הנכס בתוספת ריאלית למשא ומתן מול קונים פוטנציאליים. זכרו כי אתם רוצה להיות אטרקטיביים יותר מחלופות אחרות שקיימות בשוק. האטרקטיביות יכולה להתבטא בנכס טוב יותר או במחיר טוב יותר, לעומת בתים אחרים. כלל אצבע הוא שכאשר קיימים שני נכסים דומים, בעלי מאפיינים זהים/דומים, הקונים יעדיפו את זה שמתומחר נמוך יותר. כי זה משתלם להם כלכלית. הפער יכול להיות אפילו קטן, אך בעיני הקונים הוא משמעותי. זכרו תמיד לתמחר בשקלול של כל הפרמטרים, בחינת החלופות בשוק, ותוספת קטנה לניהול משא ומתן.
השלב הבא הוא פרסום ושיווק הנכס. ניתן למכור באופן עצמאי או בעזרת מתווך שזו המומחיות שלו. לכל שיטה יש יתרונות וחסרונות, אך זכרו שלמרות שלמתווך צריך לשלם על השירות שלו, מתווך מקצועי יכול להביא לכם מחיר סגירה גבוה יותר, הוא מתמחה בשיטות שיווק שלרוב לאדם ממוצע אין, הוא לרוב מצליח לנהל משא ומתן טוב יותר עם קונים והוא הראשון שיכול לדעת אם צפויה עסקה בין קונה למוכר. זאת משום שהוא מכיר כל צד באופן אישי, מברר צרכים של כל צד, יודע מה מגבלות התקציב של כל צד, ויכול לנהל משא ומתן באופן מיטבי.
לאחר שיצאתם לשיווק הביאו לנכס רק קונים רלוונטיים, שהנכס עומד בתקציב שלהם, הם מבינים את מאפייני הנכס אליו הם מגיעים (כולל החסרונות שלו). זאת כדי למנוע בזבוז של זמן על קונים שאינם רלוונטיים, קונים שרק רוצים לראות, או אפילו סתם אנשים שמתעניינים אבל אין להם יכולת או רצון אמיתי לרכוש את הבית. בירור הצרכים בטרם הצגת הנכס הוא חשוב והוא המפתח למשא ומתן מוצלח בהמשך.
שמירה על תהליך מדורג כמו שתואר בכתבה, יאפשר לכם למכור מהר את הבית, במחיר טוב ובקלות יחסית. כמו כן, הקפידו לעבוד עם אנשי מקצוע טובים ומומלצים (מתווך, עורך דין, שמאי וכו'). זה יאפשר ביצוע עסקה מהירה וחלקה, במינימום תקלות לאורך הדרך.
טיפ לפני סיום
כאשר אתם מציגים את הנכס לקונים פוטנציאליים שמרו איתם על יחסי כבוד ואל תקריינו את הנכס. ראשית, מפני שאין צורך להכריז "זהו המטבח", "אלה השירותים" בכל פינה של הבית. הקונים רואים בעצמם והם מבינים היטב מה הם רואים. המידע שאתם נותנים בעת הצגת הנכס צריך להיות כזה שמשקף פרטים שאינם מובנים מאליהם. כך למשל ניתן לספר על שיפוץ שבוצע לאחרונה או פריטים אחרים שאינם נראים לעין. שנית, פעמים רבות ראיתי מוכרים שעוקצים או מתייחסים באופן שאינו מכבד לקונים פוטנציאליים רציניים. שאלות כמו- "איך יש לך מספיק כסף לנכס הזה" או הערות כמו "זה לא נראה לי מתאים לך" יכולים להרוס עסקה. שמרו על כבודם של הקונים, אל תשפטו מראה חיצוני, ועשו בירור צרכים באופן מושכל ומכבד.